Model aircombat nie jest trudny do wykonania ale musi być podobny do oryginału i ma być skuteczny w walce.
Moim zdaniem ostateczny efekt jest wypadkową: techniki budowy jaką zastosujemy, umiejętności pilotażu jakie posiadamy, ceną jaką jesteśmy w stanie zapłacić za silnik i materiały do budowy modelu oraz czasu jaki w niego zainwestujemy aby model zbudować i właściwie poznać.
Każdego model trzeba się nauczyć w powietrzu, przelatać na tyle aby wykorzystać na zawodach wszystkie jego możliwości. W tej dyscyplinie zupełnie inaczej niż w ESA każdy model ma inne zalety ale jednoczenie swoje ograniczenia.
Po wielu latach startów w zawodach przekonałem się, że modele z gotowych zestawów nie są trudne do wykonania ale też nie są wybitne. Są raczej przeciętne i startuje ich w zawodach zawsze kilka. Dlatego takie konstrukcje nie dają na starcie żadnej przewagi. Można nimi zrobić dobry wynik, zarówno modelem ił-2 jak i modelem Ansaldo Balilla znalazłem sie kilka razy na podium ale modele wykonywane samodzielnie są niepowtarzalne a dobrze wykonane dają na starcie efekt niepewności przeciwnika. Po kilku startach gdy konstrukcja okazuje się dobra, efekt rośnie do kwadratu a posiadanie kilku jednakowych modeli o dużym potencjale agresywności daje zawodnikowi poczucie siły swojego hangaru.
Konstrukcja pokazana poniżej czyli model C3603 okazała się rewelacyjna i pozwoliła mi zająć w pierwszym starcie tym modelem II miejsce na zawodach w Płocku a w kolejnych zawodach takie samo miejsce zajął tym modelem Damian Śliwa z Eskadry Kraków. Modelem Tempest który również prezentuje poniżej wygrałem Bitwę o Wawel a Damian był w tej bitwie drugi z modelem C3603 ... zatem swoje projekty i swoje wykonanie, mają duże znaczenie w osiągnięciu sukcesu. Mam nadzieję, że prezentowany poniżej model również spełni pokładane w nim nadzieje :-)
Nieuport 11 - model laminatowy ze skrzydłem konstrukcyjnym - budowa styczeń 2022r
Założenia jakie przyświecają temu projektowi to: lekka konstrukcja laminatowego kadłuba wykonanego z formy negatywowej, lekkie skrzydło konstrukcyjne kryte folią oraz silnik elektryczny i pakiet 6s pozwalający na uzyskanie większych prędkości.
Nieuport nie był w oryginale dużym samolotem a jego mały dolny płat (tzw. skrzydła półtorapłatowe) jest bardziej w modelu atrapą niż gwarantem siły nośnej. Zatem aby utrzymać model w niskim wskaźniku obciążenia powierzchni nośnej, konieczne jest wykonanie modelu przy niskiej wadze użytych materiałów. Podobnie jak w modelu C3603 oraz w modelu Tempest uważam, że kluczem do dobrego latania jest niska waga modelu. Niestety w tym projekcie skrzydło konstrukcyjne nie powstanie szybko ale mając formę i możliwość wykonania kilku kadłubów oraz budując jednocześnie w tym samym czasie kilka par skrzydeł... liczę, że finalnie czas budowy 1 szt. będzie porównywalny z innymi projektami.